Blog az önállóság kezdetéről

Elköltöztem Otthonról

Elköltöztem Otthonról

Albérletszezon: Erre figyelj, ha most bérelsz

2018. augusztus 13. - Elköltöztem Otthonról

konyha_sarga_alberlet.jpg

Augusztus van, ami - többek között - azt jelenti, hogy már elkezdődött a szó szerint brutális lakáskeresési roham. A leendő bérlők nagyrészt egyetemisták, de sok a fiatal dolgozó, és kisgyerekes család, akinek egyaránt azzal kell szembesülniük, hogy a nyár végi és ősz eleji időszak a szokásosnál is nagyobb kihívást jelent a lakáskeresés szempontjából.

Az érdeklődésnek köszönhetően a Portfólió és a Pénzcentrum is lassan heti rendszerességgel írnak a problémáról. Az egyik legfrissebb cikkben nem is annyira a megnövekedett kereslet, mit inkább a drasztikusan növekvő bérleti díjak kerültek fókuszba. Ebből kiderül, hogy:

Budapesten az átlagos bérleti díj 150 ezer forint. A fővárosi garzonok 110-120 ezer forintba kerülnek havonta. Pécsen, Debrecenben és Szegeden a kisebb lakásokért 74-85 ezer forintot kell adni, a nagyobbakért 100-106 ezer forintot.

A legnagyobb nehézséggel azok szembesülnek, akik sürgősen költöznének, viszont csak a legolcsóbb szobák/lakások között válogathatnak. Nekik még az átlagosnál is nagyobb “konkurenciával” kell számolniuk, esetenként szó szerint százak keresik meg a hirdetést feladó tulajdonost vagy ingatlanost.

Azt biztos te is tudod, hogy ha ekkora kínálatból válogathat egy tulajdonos, akkor az anyagi helyzet, munkakör mellett az egyéb szempontok kiemelt hangsúlyt kapnak. Néhány hónapja testvérem jóvoltából sikerült “szóra bírni” egy-két ismerőst, hogy osszák meg budapesti tapasztalataikat. Ezúton is nagyon köszönöm nekik a segítséget!

Kiadsz vagy bérelsz? Oszd meg a többiekkel a tapasztalataidat a cikk alatt!

 

- Milyen típusú lakást kerestél és mennyire volt nehéz a lakáskeresés?


Jakab:

Átlagos árú, vagy annál olcsóbb ingatlanok között keresgéltünk. Ezek normál állapotúak, de a bútorok általában régiek, vagy nincsenek. Ahol most lakom, ott a ház lepusztult, de a lakás jó állapotban van. Kompromisszumokat kell kötni.

Dávid:

Garzon típusú lakást kerestem, mivel egyedül szerettem volna lakni. Olyat kerestem, ami gépesített (hűtő, mosógép,stb.), de a szoba bútorozatlan. Ha galériás, az még jobb! Először interneten, keresőkbe beírva kutakodtam, de a legtöbb találat közvetítőkhöz irányított, amikben kevésbé bíztam, másrészt kicsit macerás rajtuk keresztül bérelni.

Később a barátaimnak köszönhetően bekerültem több Facebook csoportba, és végül az egyikben találtam néhány jó ajánlatot, amiket meg is tudtam nézni. Ezeket közvetlenül a tulaj intézte.

Dani:

Olyan lakást kerestünk, aminek a bérleti díja kevesebb mint 200 000 Ft, és legalább 3 szobás - ilyet nehéz találni. Végül csak olyat találtunk, ahol nem minden szoba külön nyíló.

Eszter:

Garzont, vagy minigarzont kerestem. Ez amiatt nehéz, mert főleg a belvárosban vannak garzonok, viszont a négyzetméter-ár arány itt általában abszurd. Ugyanakkor a belvárosban egy szoba is kerül 60-70 ezer forintba.

Általánosságban albérletet keresni nyár közepén könnyebb volt, az ingatlanosok azt mondják, hogy tavasszal és nyár végén-ősz elején van a legtöbb érdeklődő.

Ez is érdekelhet > Tippek költözéshez

- Mit "néznek" egy bérlő jelöltön?

 

Dávid:

Szerintem előnyben részesítik azt, aki nem próbál meg mindenáron alkudni. Jelentkezésemet Facebook üzenetben (és nem hozzászólásban) tettem meg először, majd telefonon kommunikáltunk a továbbiakban. Tőlem nem kérdezősködtek arról, hogy mit dolgozok, esetleg csak barátkozás szintjén, egyedül annyit kérdeztek, hogy elfogadom e az adott feltételeket (kaució, lakbér stb.).

Szerintem a "gyorsabban foglalózás" fogalma múlóban van, szerencsére. Bár egy helyen éreztem egy kis versenyhangulatot, ugyanis egy időpontban többen is néztük a lakást. Többnyire a szimpatikusságom (akármi is okozta ezt pontosan) miatt döntöttek úgy, hogy megkapom a lakást, amennyiben tényleg akarom.

Dani:

A fiúknak nehezebb, mert általános prekoncepció, hogy ők nem takarítanak annyira, mint a lányok. A diákokat jobban szeretik, mert feltételezik, hogy a szülők támogatják őket.

Ezen túl tapasztalataim szerint szinte minden ront az albérletkereső helyzetén: ha kisállata van, ha dohányzik, ha feketén dolgozik, ha roma származású, ha kapcsolatban van.

A tulaj valószínűleg meg fogja kérdezni, hogy miért szeretnél költözni, hol-kikkel laktál eddig. Általánosságban ugyanazok érvényesek szerintem egy lakáskeresésre, mint egy állásinterjúra: ne éreztesd a tulajjal hogy mindenáron muszáj költöznöd, ne szidd az előző főbérlőt és a lakótársaidat sem. Diplomatikus válaszokat adj, legyél kíváncsi, de ne kritikus. Meséld el neki, mennyire szereted a környéket vagy hogy miért lenne ideális számodra a lakás.

Jó, ha biztosítod arról, hogy hosszú távra tervezed a maradásodat. És soha ne mondj azonnal igent semmire, ha nem vagy biztos benne és ne írj alá semmit. Kérj gondolkozási időt, legalább egy órát, hogy utánanézhess jogi dolgoknak, vagy telefonálhass, ha nem vagy biztos benne, hogy jó döntést hozol. Próbáld elképzelni ott az életed és ne nyomd el magadban a negatív hangokat.

- Milyen az ingatlanállomány állapota? 


Dani:

Egyáltalán nem jellemző, hogy felújított egy albérlet. És ami a leginkább negatív, hogy nem semleges stílusban rendezik be, hanem vagy új, de nagyon feltűnő, színes csempe, tapéta vagy bútor található bennük, vagy éppen ellenkezőleg, nagymama bútorok vannak a lakásban.

Dávid:

Mostanság elég drágák az ingatlanok az előző 3-4 évhez képest, de a legtöbb, amit néztem, szépen felújított volt.

- Milyen tippeket adnál a keresőknek, mire hívnád fel a figyelmüket?

 

Eszter:

Mindenki próbál közvetlenül a tulajtól bérelni, mert a hirdetések nagy része álhirdetés. Az irodák 8-10000 forintokat kérnek a közvetítésért, sokszor a meglévő albérletnek köze sincs az általunk ideálisnak mondott paraméterekhez - így hiába fizetünk a közvetítésért, nem kapunk érte lényegében semmit. Ugyanakkor egyre kevesebb az olyan tulaj, aki nem irodán keresztül hirdet, mert jóval egyszerűbb, hiszen az iroda leszűri neki a jelölteket.

Ami nekem bevált, hogy az albérletes oldalakon értesítést állítottam be a választott paraméterekkel, így amint feltettek egy nekem megfelelő lakást, azonnal tudtam reagálni. A gyorsaság nagyon fontos.

Jakab:

Főleg Jófogáson és az ingatlan.com-on keresgéltem. Sok a régi, dátum nélküli hirdetés. A fizetésre nálam sosem kérdeztek rá, de arra igen, hogy mivel foglalkozom, mennyi idős vagyok, van-e kisállatom és dohányzom-e.

Aki előbb lerakja a foglalót, az viheti a lakást, ezért megfontoltan, de gyorsan kell dönteni.

Dani:

Megéri minél hamarabb telefonálni, ahogy felkerül a hirdetés, van hogy az első fél órában már kivesznek egy albérletet látatlanban is. (Kivéve ha a hirdető meghatározza, hogy csak x napszakban fogad hívásokat vagy csak emailben lehet megkeresni. Ha az utóbbi történik, érdemes a legelső emailben minél több dolgot megosztani magunkról: foglalkozást, életkort, nem dohányzást és hogy mikortól tudnánk költözni.) Az én esetemben abszolút a szimpátia működött. Nem kellett foglalóznom, és a tulaj várt is rám, amíg biztosat tudok mondani, de nem gondolom, hogy ez általános. Főleg a frekventált helyen levő albérleteknél nem érdemes foglaló nélkül odamenni a megtekintésre.

Az albérlet.hu és az ingatlan.hu oldalak a legjobbak szerintem, ott nem jellemző a kamu hirdetés és lehet értesítőt beállítani a saját keresési paramétereidre. A Facebook csoportokba a drágább albérletek kerülnek fel, az olcsóbb helyekért komolyabb kutatómunka szükséges.

Összefoglaló


Amint látod, hatalmas különbségek lehetnek az egyes bérlők tapasztalatai között attól függően, hogy mekkora lakást keresnek, hol, és hogy mennyit tudnak rászánni havonta a bérleti díjra.

Volt, aki megerősítette a régen általam is tapasztalt gyakorlatot, hogy azé a lakás, aki előbb tesz le foglalót, mások ennek az ellenkezőjét állították (“szerintem ez ma már nem jellemző”), szóval fel kell készülni minden eshetőségre.

A bérlő elsődleges felelőssége, hogy tájékozódjon, ezzel kapcsolatban egy korábbi cikkben adtam támpontokat.

Úgy tűnik, vannak bíztató jelek, de még mindig lenne mit tenni annak érdekében, hogy mind a tulajdonosok, mind a bérlők számára könnyebb és biztonságosabb legyen a bérleti viszony. Ez enyhíthetné a két oldal között feszülő ellentétet is.

Bár ebben a kérdésben ma nehéz semlegesnek maradni, én mégis úgy látom, hogy sem a bérlő, sem a bérbeadó nincs könnyű helyzetben. Ezért fontos, hogy közösen törekedjenek egy olyan szerződés létrejöttén, amiben nem marad kérdéses pont, és ami mindkét fél érdekeit figyelembe veszi.

Te mit gondolsz erről? Kíváncsian várom a véleményed!

A bejegyzés trackback címe:

https://elkoltoztem-otthonrol.blog.hu/api/trackback/id/tr9514177809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása