Blog az önállóság kezdetéről

Elköltöztem Otthonról

Elköltöztem Otthonról

Hogyan legyél (és maradj) hatékony?

2018. április 24. - Elköltöztem Otthonról

Ha rákeresel a “hogyan legyek hatékony” kifejezésre, a kereső több mint százezer találattal fog letarolni.

 

Az a baj, hogy a legtöbb ilyen bejegyzés angol nyelvű cikkek fordításával íródott, ezért sem tartalom, sem nyelvezet szempontjából nem lehet azonosulni vele. Néha olyan érzésem, mintha egy gép rakta volna össze bennük a megfelelő szavakat, és formázta volna a szöveget a legnagyobb olvasottság érdekében.

 

via GIPHY

Alapból, ha hatékonyságról vagy produktivitásról beszélünk, ilyen fogalmak, hogy “tippek” és “praktikák” nehezen jöhetnek szóba. Mindkét szó azt az érzetet kelti, hogy egyszerű trükközéssel megkönnyíthető annak az időnk beosztása.

 

Hogy is várhatnánk el, hogy ennyi különböző élethelyzetre, személyiségre és stílusra lehet szabványosított megoldást alkalmazni?

 

Ne keresd hát a csodafegyvereket, amik igazából még messzebb visznek a céltól, ahelyett, hogy valódi segítséget nyújtanának. 

 

A probléma gyökere

 

Nekünk, Y generációsoknak ez mintha mindennél nehezebben menne - ott van a rengeteg impulzus, a munka-család-barátok háromszög és az útkeresés, a “mindenbe belekezdés” érzése, ami csak tovább bonyolítja az amúgy sem egyszerű feladatot.

 

Akkor ismerkedtem meg ezzel az érzéssel, amikor elkezdtem dolgozni. A munka mellett ugyanis folyamatosan számos terület (például az önfejlesztés, a pénzügyek vagy éppen az írás), érdekelt, de folyton azt éreztem, hogy egyikben sem tudok elmerülni. Vagy ha éppen elég időt szántam rájuk, azt meg a hozzám közel állóktól vettem el. Ismerős ez a frusztráció?

 

Persze, nem törődtem bele, elkezdtem kutatni, olvasni, előadásokra járni. Táblázatokat, meg to-do listákat vezettem, meditáltam, tényleg, szinte minden olyat próbáltam, ami a neten vagy könyvekben megtalálható. Sok hasznos ötletet merítettem belőlük, de a végén mégis arra jutottam, hogy egy teljesen másik úton kell elindulnom, újraértelmezve a produktivitás fogalmát.

 

Mi a produktivitás?

 

A produktivitás (vagy a közgazdaságban szinonimaként használt termelékenység) mérésére létezik egy képlet:

 

Productivity= Total output / total input

Produktivitás = Összes eredmény / összes ráfordítás

 

Ezek szerint akkor vagy a leghatékonyabb, ha a lehető legkisebb ráfordítással (pénz, idő és energia) a lehető legnagyobb eredményt éred el.

 

Ez nagyon jól hangzik, de valahogy mégis sántít. Miért?

 

Mert hiába mutatják azt a számok, a tények, hogy hatékony vagy, ha közben nem érzed jól magad.

 

Ez már maga a probléma

 

Amikor célokat tűzünk magunk elé, azok általában tárgyi vagy legalábbis mérhető dolgok: negyvenöt feladat egy héten, évi 10% fizetésemelés, ház, autó, utazás. Nehéz is lenne nem mérhető célokat meghatározni, mivel akkor nem lehetne az elért eredményeket összehasonlítani. Szerintem viszont pont ezzel van a baj.

 

Azt már régóta tudjuk, hogy a döntéseinket nagyon nagy arányban az érzelmeink befolyásolják. Ha jobban belegondolunk, akkor a közérzetünkért is nagyrészt ezek felelnek. Ha például felidegesítjük magunkat valamin, az sokszor akár órákig sem múlik el, annak ellenére, hogy az adott szituációból (ami eredetileg felidegesített) már régen kiléptünk.

 

Ha az agyunk a döntések során sokkal inkább hagyatkozik az érzelmekre, akkor viszont ezeket a mérhető célokat nem mindig tudja értelmezni.

 

Egy példa

 

Tegyük fel, hogy szeretnél venni egy 500 000 Ft-os laptopot. A terved mondjuk az, hogy több feladatot elvállalsz a munkahelyeden, és ezáltal a megnövekedett fizetésedből (vagy bónuszból) veszed meg a laptopot. Az agyadnak ezzel megadod a végösszeget és a teljesen érzelemmentes tervet is (több munka). Azaz, várjunk csak!

 

Tételezzük fel, hogy a feladatok és a sok bevállalt pluszmunka rossz érzéseket keltenek benned. Semmi kedved túlórázni, még később hazaérni, még fáradtabban kelni reggel. Ez az infó - bár nem tudatos - szintén megérkezik az agyba.

 

Szerinted a kettő közül melyik az erősebb? Egy szám, vagy egy érzelem? Hát a fenti esetben én úgy gondolom, hogy az érzelem lesz az erősebb. Ez a terv végső soron azt fogja eredményezni, hogy kedvetlenül és frusztráltan végzed a munkád, így még ha sikerül is a vágyott plusz fizetést bezsebelni, az valódi örömet nem tud okozni.

 

De nézzünk meg egy másik esetet. Lehetséges, hogy te imádod a munkád, éjjel-nappal képes lennél foglalkozni vele és így a kitűzött célodhoz kellemes érzéseket társítasz. Ebben az esetben szinte biztos, hogy nem csak a számokat látod magad előtt, hanem a lehetőségeket, amiket a munkádban megtalálsz.

 

Szóval így látom én a hatékonyságot.


Röviden

 

Úgy foglalnám össze, hogy a célok nem önmagukért léteznek. Az eredmény nem egy szám, hanem egy ígéret, hogy az életed jobbá válik, mégpedig olyan módon, ahogy azt te szeretnéd. Tweeteld az idézetet 

 

Éppen ezért csak te tudod magadnak megtenni ezeket az ígéreteket. Ne összegekben gondolkozz, ne is százalékokban. Lásd a miérteket, azokat a motiváló erőket, amik nagy érzelmeket mozgatnak meg benned. Mindenkiben van ilyen, de senkiben sem ugyanolyan.

 

És akkor most, a hosszú bevezető után jöjjenek a bevált tanácsok, amik valóban növelik a hatékonyságod:

 

1. Te magad

 

Hogy akarsz hatékonyan dolgozni, ha fáradt vagy, éhes vagy, ha beteg vagy és még az is nehezedre esik, hogy kinyisd a szemed?

 

A legtöbben elfelejtik, hogy nem robotok és a hatékonyság nem a befektetett idővel nő, hanem a befektetett minőségi idővel. A nyolc óra alvás, a rendes étkezés és a rendszeres pihenés nagyon fontosak - minél idősebb vagyok, annál jobban igénylem és értékelem őket.

 

2. A hozzáállásod

 

A szokásokhoz és tárgyakhoz való ragaszkodás az egyik leggyakoribb ok, ami miatt az emberek nem hatékonyak. Számomra nagyon fontos, hogy rendszeresen olvassak friss gondolatokat, ötleteket, amiket be tudok építeni a saját életembe.

 

A másik a rendetlenség, a zsúfoltság. Ha nem hagysz magad körül elég teret, az nem tesz jót a hatékonyságnak - egy rendetlen szobában vagy irodában ráadásul semmit sem fogsz megtalálni.

 

3. Az eszközeid

 

Mint már írtam, a hatékonysághoz vezető módszert mindenkinek magának kell megtalálnia. A keretet viszont, amire mindezt felépítheted, szívesen megosztom veled.

 

Három mobil appot használok, ami segít rendszerezni a mindennapjaimat, és hozzájárul a hosszú távú fejlődésemhez.

 

Drive:

 

Már írtam arról, hogy milyen jól lehet költségtervezésre használni a Google Drive alkalmazást.

 

Viszont emellett még számtalan területen alkalmazható:

- fotók rendszerezésére,

- írásra (pl. ez a blog :) ),

- dokumentumok leltárazására (sulis jegyzetek, orvosi leletek)

- könyvárként (eBook és hangoskönyv gyűjtemény tárolására)

 

Trello:

 

A Trello egy projekt menedzsment eszköz, amiben komplex feladatokat végezhetsz el akár nagyobb csapatban is. Online szerkesztőséget is ki tudsz vele alakítani, hiszen a feladatokat egyedileg tudod különböző tag-ekkel és címkékkel ellátni.

 

Én emellett még erre használom:

- hasznos szakmai programokat, blogokat listázok benne

- ebben tervezem meg az utazásaim

- tanulásra is használom, például a pénzügyes tudásanyagokat ennek a segítségével szedem kategóriákba

 

Simple: 

 

A Simple az OTP Mobil Kft. fejlesztett alkalmazás. Számomra a legjobb funkciója, hogy az Egészségpénztár kártyámat az alkalmazáson belül le tudom kérdezni, illetve egy kattintással tudok rá pénzt tölteni.

 

De a Simple ennél sokkal többet tud:

- sokszor látom a hatalmas sorokat a mozik jegypénztáránál - a Simple appon belül egy pillanat alatt megveheted a jegyed, amit a telefon kijelzőjén elég bemutatnod, és már mehetsz is filmezni

- autópályamatricát is vehetsz vele, sőt, állítólag parkolásra is lehet használni (ezt még nem próbáltam)

- könyv vásárlás, ételrendelés vagy színházjegy vásárlás mind szuper gyorsan megoldhatók az alkalmazás segítségével

 

Ezt a három pontot tartom mindenki számára egységes alapnak. Természetesen más, remek alkalmazások is vannak, sőt, direkt a produktivitást elősegítő programok, oldalak is, de a személyes tapasztalatom az, hogy minél inkább “kész” egy rendszer, annál inkább alkalmazkodnom kell hozzá, ami hosszú távon elveszi a kedvem a használatától. Mások meg pont ezért szeretik őket, és ez így van jól.

 

Hallgasd meg a cikket podcast formátumban is. Ideális, ha utazol, vagy bármi olyan tevékenységet végzel (főzés, takarítás), ami közben nem tudsz olvasni.

 

 

Összefoglaló

 

Mint látod, elég részletesre sikerült ez az írás, de az volt a célom a sok sok mondattal, hogy kezdd el magadnak, önállóan kialakítani azt a módszert, amivel nem azonnal, hanem hosszú távon tudsz eredményesen dolgozni, tanulni, és számodra örömet jelentő célokat elérni. Hiszen ez a legfontosabb.

 

via GIPHY

Gratulálok, egy hős vagy, ha ezt végigolvastad!

 

Még hozzá is szólnál? Tiéd a szó:

A bejegyzés trackback címe:

https://elkoltoztem-otthonrol.blog.hu/api/trackback/id/tr1413867192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása