Blog az önállóság kezdetéről

Elköltöztem Otthonról

Elköltöztem Otthonról

Így tervezd meg a költségeid hosszú távon

2018. április 12. - Elköltöztem Otthonról

A cikket frissítettem 2018.04.16-án egy szerkeszthető, Google Drive-os táblázattal.

A költségtervezéssel kapcsolatos előző írásomra meglepően sokan reagáltatok, ezért úgy gondoltam, folytatom a témát.

Amellett, hogy minden költésemet napi szinten vezetem és figyelem az egyes tételekre fordított összegeket, készítettem egy éves tervet a várható kiadásokkal.

Mire jó ez a rengeteg táblázat?

A napi költségvetés nyomonkövetése arra jó, hogy folyamatosan félre tudj tenni, emellett lásd, hogy mire mennyit költesz. Több hónap elteltével már látni fogod a mintázatokat, és feltérképezheted a szokásaidat. Ez hozzásegít a megfelelő önismeret kialakításához, ami a későbbiekben (pl. családalapításnál) nagy segítség.

Ezzel szemben a hosszú távú költések a távlati célok elérését szolgálják. Ehhez persze nem árt, ha vannak ilyen céljaid.

Hogy érzékeltessem, mire gondolok, megosztom veletek néhány saját célomat:

(Kérlek, ne azt nézd, hogy ez neked sok vagy kevés pénz, hanem próbáld meg személyre szabni, a rád vonatkozó összegekkel - lásd Megjegyzés és személyes adalék a cikk végén.)

1. Először is, vannak olyan “muszáj-célok”, mint az ajándékvásárlás (szülinap, névnap, karácsony), ez nálunk a családban soha nem jelent egy-két ezer forintnál nagyobb tételt, így könnyen tudok számolni vele. (55.000 Ft, de lehet, hogy ennél sokkal kevesebb lesz, tavaly például nem adtunk karácsonyi ajándékot, ami szerintem egy szuper dolog. Helyette együtt voltunk és ünnepeltünk.)

2. Idén egy egy hetes nyaralás van tervben, utószezonban, saját szervezéssel (amiről külön cikket tervezek), a szállást és repülőjegyet már lefoglaltam, így ezt is be tudom írni. Költőpénzre 80.000 Ft-ot számoltam, amiben ez az oldal volt segítségemre. (összesen 160.000 Ft)

3. Mivel korábban nem éltem ilyen tudatosan, és nem foglalkoztam azzal, mire megy el a pénzem, sokszor kerültem kellemetlen helyzetbe. Ezért idén kitűztem célul, hogy lesz legalább három havi megélhetéshez szükséges vésztartalékom, amihez nem nyúlok hozzá. (450.000 Ft)

4. Mint már írtam, év végén el fogok költözni (Budapest, albérlet), így a jelenlegi magas bérleti díjakhoz mérten két havi kaucióval és tárgyhavi bérleti díjjal számolva 240.000 forintot tervezek elkülöníteni.

Remélem, a fenti példák alapján neked is sikerül összegyűjtened, hogy idén mi mindent terveztél be, ami megboríthatja az anyagi életed. Ne felejts el a váratlan dolgokra is elkülöníteni egy összeget (vésztartalék), de ezer más célra gyűjthetsz:

  • hitel előtörlesztés
  • ha saját lakásod van, akkor képezhetsz tartalékot a felújításra, háztartási gép cserére, vagy a lakberendezésre is
  • sos tartalék arra az esetre, ha kirúgnak próbaidő alatt és néhány hónapig nem találsz munkát
  • ha már új állás: ha olyan szektorban dolgozol, ahol neked kell fizetned a munkaruhát (pl. dress code miatt), akkor erre is alakíthatsz ki külön kategóriát
  • tanulás (tanfolyamok, könyvek, nyelvvizsga)

Egyelőre nem az a lényeg, hogy szuper befektetési lehetőséget találj, vagy magas kamatot érj el, csak legyen ez a pénz valahol (bankbetét, lekötve, hogy könnyen hozzáférj). Ne akarj mindent egyszerre, első lépésként az a cél, hogy legyen megtakarításod.

Hogy néz ez ki a gyakorlatban? 

A kategóriák arra kellenek, hogy nyomon tudd követni, mennyi pénzt kell eltenned havonta. Ha már tudod, akkor az is jó, ha látod, melyik költségtípus (kategória) mikor várható. De a legjobb az, ha mindezt úgy tudod vezetni, hogy egy pillanat alatt átlátod az egész éves tervedet. Erre találták ki a Gantt diagramot.

Ezt a diagramtípust főleg projektek és hosszú lefutású, összetett feladatok megtervezésére használják, de nekünk most tökéletesen megfelel egy megtakarítási terv elkészítésére is.

Állítsunk össze egy egy éves tervet, ami jó kiindulási alap.

Az első oszlop első cellájába írd fel, hogy “Tétel”, ez alá írd be a kategóriákat. A következő oszlopba írd a költségeket, a megadott tételek mellé. A harmadik oszlopba (a “Költség” cellától jobbra eső cellába) írd be, hogy “Január” vagy 01. Mellé pedig, hogy “Február” vagy 02, és így tovább, értelemszerűen decemberig az összes hónapot.

Ezek után nincs más dolgod, mint valamilyen színnel megjelölni azokat a hónapokat, amikor az adott költség várható.

Ha ez így nem volt elsőre érthető, itt egy konkrét példa:

Kattints ide a táblázatért > 

Megjegyzés: kérlek, ne kérj hozzáférést a táblázathoz. Ha beleszerkesztesz, akkor másoknál is módosul.

Az alábbiak szerint tudod lemásolni magadnak:

1. lépés: A menüben válaszd ki ezt: Fájl/Másolat készítése

maskesz.png

2. Lépés: Adj egy tetszőleges nevet a táblázatodnak, és válaszd ki, hova szeretnéd menteni.

maskesz2.png

Ahogy láthatod, még egy plusz összesítő sort is hozzáadtam, ami segít megtervezni a költéseidet. Nyugodtan másold át, és használd ezt a táblázatot, de használhatsz különböző színeket, betűtípusokat az egyes kategóriákhoz.

Ha megvan az év végi összeg, amire szükséged van, nincs más dolgod, mint kiszámolni, hogy havonta mennyit kell ehhez eltenned.

Most nagyon leegyszerűsítem, és a végösszeget elosztom a hónapok számával:

905.000 / 12 = 75.416,6 Ft

Azonban a dolog nem ilyen egyszerű, mert ezt az eredményt korrigálni kell azzal, hogy melyik hónapban lesz szükséged az adott összegre. Ha a legtöbb költséged egy-két hónapon belül várható, akkor vagy most raksz félre többet, és később kevesebbet, vagy a tervezett eseményt halasztod későbbre, hogy biztosan összegyűljön a kívánt összeg.

Remélem, így érthető volt - ha valami nem világos, szólj hozzá, és szívesen kiegészítem a cikket további részletekkel.

Megjegyzés és személyes adalék

Tisztában vagyok vele, hogy vannak, akik nem tudnak ennyi pénzt félretenni, ezért is írtam korábban, hogy számolj a saját költségeiddel, ne az enyémmel.

Ha eddig végigolvastad ezt a cikket, az azt jelenti, hogy ahhoz a nagyon kis százalékhoz tartozol, akik szeretnének tudatosan élni, és elérni a céljaikat. Hidd el, hogy a megfelelő tervezés ehhez elengedhetetlen.

A fenti táblázatban nem szerepel minden tétel, amit idén beterveztem, mindössze egy mintát kívántam adni az elinduláshoz. A valós összeg ennél magasabb, mivel a terveim is hosszabb távra szólnak.

Amikor tavaly év végén elkészítettem a táblázatot, először megijedtem, hogy fogom ezt megvalósítani. Aztán leültem számolni. Sokat gondolkodtam, rengeteget olvastam a tervezésről, a pénzügyekről és a takarékosságról. Most ott tartok, hogy a fizetésem közel 50%-át félre tudom tenni. Ha követed az Elköltöztem Otthonról blogot, ígérem, mindent megtudsz majd arról, hogy hogyan csináltam.

Ha van kedved írd meg itt, egy hozzászólásban, hogy neked milyen várható kiadásaid és megtakarításaid vannak/lesznek idén. Ha gondolod, írj mellé összeget (és lakóhelyet) is - előre is köszönöm, ha így teszel.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is.

A bejegyzés trackback címe:

https://elkoltoztem-otthonrol.blog.hu/api/trackback/id/tr5313829740

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása